PlayPass is enkele jaren geleden opgezet uit een samenwerking tussen Playout, een systeem voor muziekmanagement en Zampass, een bedrijf dat software uittekende voor crowdcontrole. PlayPass zorgt er op die manier voor dat de organisatoren van evenementen zowel bezoekersprofielen kunnen beheren als toegekende voordelen, zone-afscheidingen, toegangen, maaltijden, vouchers enz. Bezoekers kunnen vandaag door de inbreng van PayPal ook cashless betalen want een ingebouwde chip in het festivalbandje kan rechtstreeks verbonden worden met de PayPal account van de bezoeker. PlayPass installeert daartoe een webapplicatie die RFID en NFC gebruikt.
PlayPass werkt ondertussen al voor festivals als Rock Werchter, TW Classic, Graspop, Dour Festival, de Sportpaleisgroep enz. De start-up van David De Wever was ook al aan het werk op evenementen in Frankrijk, Nederland, Duitsland, Spanje en Zwitserland. Onlangs gebruikten zelfs Shanghai en Singapore de technologie van het Antwerpse bedrijfje. In dit opzicht zou PlayPass binnen afzienbare tijd een eigen kantoor openen in een Aziatisch land.